Framtidens förpackningar, om konsumenten får välja: enkla, ärliga och hjälpsamma

28 januari 2013

Av Elisabet Sjölund

I slutet av förra året arrangerade NINE två frukostseminarier om konsumentförpackningar där Jon Haag bland annat berättade om insikter från den etnografiska studien ”Future of Packaging.  I studien, som tagits fram i samarbete med BillerudKorsnäs, analyseras och konceptualiseras insikter om konsumenters tankar, synpunkter och beteenden kring dagligvaruförpackningar. Studien utgår från etnografiskt material (t.ex. deltagande observationer, djupintervjuer och fotoelicitering) insamlat i fem europeiska länder samt desk research och synpunkter från branschexperter. Vad älskar man hos förpackningar? Vad hatar man? Hur ska framtidens förpackningar se ut? Här är några insikter från studien:

Vi upplever fortfarande förpackningar som skräp

Grundinställningen till förpackningen är fortfarande negativ – trots en ökande medvetenhet om den miljöpåverkan som kasserad mat och produktsvinn har, betraktar man generellt förpackningar som skräp och önskedrömmen är en förpackning som krymper med innehållet och som försvinner när man tömt den (poff!).

Vi gillar det enkla, tydliga och ärliga

Fram tills att den försvinnande förpackningen är lanserad, vill man se enkla, intuitiva funktioner och ärlighet: Förpackningar som stämmer överens med sitt innehåll, som håller vad de lovar och som gärna – snarare än att vara belamrade med olika märkningar och etiketter – uttrycker en helhetskänsla av hållbarhet; ”bra för mig och världen”.

Vi söker hjältar som hjälper oss i vardagen

Överhuvudtaget blir helhetsupplevelsen, under de olika steg man som konsument är i kontakt med förpackningen, allt viktigare. Fokus på systemlösningar som adderar värde genom att förenkla i vardagen, som underlättar att hålla ordning och reda och fräschör i kylskåpet och fyller funktioner så att förpackningen blir en hjälte snarare än ”skräp” är en utmaning att möta när återvinningsbarhet och anpassad storlek är hygienfaktorer.

Kommentera