Spaning från New York: Digital sammansmältning

27 juni 2011

p111042811 300x225 Spaning från New York: Digital sammansmältning
Apples butik på Broadway på Upper West Side i New York är i princip alltid full med folk oavsett tid på dygnet. På väggen längst bak ses iPad 2 – den nya versionen av iPad som sålde slut i många butiker redan först veckan när den släpptes i mars 2011.

Förra veckan var jag i New York och där händer det alltid spännande saker; nedan en kort spaning om medier och dem digitala utvecklingen.

Hur vi definierar det mediala landskapet förändras i och med att vi får flera tekniska prylar som vi använder för att konsumera media. För 5 år sedan var det i princip bara genom våra datorer som vi kom åt media digitalt. Så kom alla smart phones, och i New York är det tydligt att fler och fler människor även har en iPad eller läsplatta. Enbart under en resa i en tunnelbanevagn kunde jag räkna till 6 personer som satt med en iPad eller liknande.  

Richard Feigin på Mobiento som jag träffade i New York och intervjuade pekade också på denna utveckling inom mobil marknadsföring. Han menar att mobil marknadsföring kommer att integreras med alla andra digitala kanaler: mobiler, laptops, iPads och även TV och att man kommer att se på dessa som en helhet.

Dessutom: New York Times kör en stor reklamkampanj i New Yorks tunnelbana där läsare uppmanas att bli ”digitala prenumeranter”, ”få tillgång till New York Times både på datorn, i mobilen och på din iPad” lyder deras uppmaning. Ett exempel på hur konsumenters nya beteenden slår igenom i näringslivet.

p111037511 300x225 Spaning från New York: Digital sammansmältning

Icke-prenumeranter får tillgång till 20 artiklar i månaden på New York Times online. Vill man läsa mer måste man prenumerera. 

Mycket tyder på att framväxten av smart phones och läsplattor ger traditionella medier en ny möjlighet att ta betalt för redaktionellt innehåll. I USA har man ju annars länge talat om ”the death of newspapers”. Kanske får vi anledningen att omvärdera den slutsatsen om mediehusen lyckas med att ta betalat av den ökande andelen iPad och smart phones användare. Frågan är väl bara vad som händer med de tryckta tidningarna om ”vanliga” prenumeranter går över till att bli ”digitala” prenumeranter” och tycker att det räcker.

Av Elin Åström Rudberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera