NINEs sommartrender 2013

1 juli 2013

Den här sommaren håller vi ögonen på följande fem trender inom mat, dryck, resande, transporter och träning:

VI ÄTER VEGETARISK MAT
Sommaren 2013 tillhör den vegetariska maten. Länge förknippad med new-age, sönderkokade grytor och hippies – nu tar den vegetariska maten ett steg upp i utvecklingstrappan. Flera mat-magasin har nyligen haft stora reportage om vegetarisk mat (t ex senaste numret av Buffé) och i Stockholm öppnade nyligen Gro; en av de första restaurangerna som tydligt sätter grönsakerna i fokus. Ett välbehövligt tillskott till det annars magra utbudet av restauranger som serverar vegetarisk/halv-vegetarisk mat på en lite högre nivå i huvudstaden. Vi ser även att köttkonsumtionen sjunker i västvärlden vilket banar väg för mer vegetarisk mat.

Vegetarisk mat 620x465 NINEs sommartrender 2013

VI ÅKER TILL ALBANIEN
I globaliseringens tidevarv letar turisterna ständigt efter nästa resemål; destinationer som inte är exploaterade, dit inte charterbolagen bussar har hittat, där det fortfarande känns genuint på riktigt. Sommaren 2013 är Albanien det europeiska land som fortfarande är oupptäckt. Prisvärdhet, kulturhistoriska sevärdheter och mångfald är några anledningar till varför man bör besöka Albanien 2013, enligt Huffington Post. Svenska Dagbladet publicerade för ett tag sedan ett resereportage med bland annat ett foto på den handtextade tåg-tidtabellen i huvudstaden Tirana (med underrubriken ”textat för hand!”). Bara den bilden säger mycket om vad det är som lockar med Albanien – det är så där kittlande outvecklat, på ett nästan gulligt sätt. Precis det som allt mer kräsna resenärer är ute efter.

VI TRÄNAR TRAIL RUNNING
Årets semester går i träningens tecken då träningsresorna är den stora chartertrenden i år. För den som vill röra sig på egen hand är den tidlösa löptrenden fortsatt stark men nu i modifierad form nämligen som Trail Running – löparnas svar på offpiståkning.  Med andra ord ett äventyr som kan pågå i allt från en timme i skogen till löpning i flera dagar i svårnådd terräng. Det är helt enkelt ett intervallpass i skogen, på stigar uppför berg, i kuperad och ospårad terräng och man ska helst springa utan varken kompass eller karta. För den som vill göra trail running till en materialsport finns en uppsjö av gadgets och appar som dokumenterar kalorier, distans, fart och tid. (För den som vill göra det ännu svårare för sig har vi även läst om baklängeslöpning på flera seriösa amerikanska bloggar, bland annat här på New York Times).

VI LIFTAR
I takt med att samhället blivit allt mer individualiserat har liftningen i princip dött ut; tills nu. Att lifta är det smartaste (om än lite våghalsiga) sättet att resa på för den som vill vara både miljö- och prismedveten. Liftning ligger i linje med andra ”resurseffektiva” trender som t ex samåkning eller att bo hemma hos andra på semestern (genom bland annat Airbnb och Couchsurfing).

Just samåkande och liftning har intressanta historiska rötter. Under andra världskriget spreds en propagandabild i USA vars syfte var att öka antalet samåkande bilister för att spara bränsle åt krigsmaskineriet. Parollen löd ”When you ride alone you ride with Hitler!”. Under 30-talets depression var det ett ekonomiskt sätt att genomföra de resor som var ”nödvändiga”. Idag väger snarare miljöargumentet tyngre och att det är ett socialt sätt att resa på; man får chans att uppleva saker som ingen annan upplevt. Om man är flera som liftar ihop försvinner även en stor del av otrygghetsaspekten.

VI DRICKER LÄTTÖL
Vi är mer intresserade av mat än någonsin tidigare och restaurangbesöken slår rekord i Sverige. I kölvattnet på denna utveckling har kraven på de alkoholfria dryckesalternativen höjts. Förra sommaren skrev vi om den alkoholfria trenden. Systembolagets segment av alkoholfria drycker ökade lavinartat. I senaste Fokus kunde vi läsa att lättölen växer hos såväl massproducenterna som hos mikrobryggerierna. Lättölen som är starkt inneboende i den svenska folksjälen kommer i nya skepnader och i år finns mycket mer än Pripps Blå, Spendrups och Åbro att välja på. En av de lite mer ”edgy” är till exempel Brew Dog’s Nanny State.

MED ÖNSKAN OM EN GLAD SOMMAR!

Av: Elin Åström Rudberg och Julia Holmberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentera