Medskapare eller ”bara” kund

7 november 2013

Prosumerism Aftonbladet1 Medskapare eller bara kund

Co-creation, prosumerism, mass collaboration – kär trend har många namn. I korthet handlar det om att människor i dag har blivit så mycket mer än konsumenter i ordets traditionella bemärkelse. Vi vill engagera oss, skapa och påverka innehåll och utformning av allt från media till skor. Inte ens ett företags allra heligaste – själva varumärket – är i dag fredat från konsumentpåverkan; konsumenter antas i dag vara aktiva medskapare av vilken mening ett varumärke har.

Aftonbladets senaste reklamkampanj är ett bra exempel på hur ”prosumerism” (en ordlek med orden producent och konsument) kan se ut i verkligheten. ”Sveriges nya tv görs av oss. Och av dig”, lyder budskapet. Enligt en artikel på Resumé vill Aftonbladet ”tillsammans med sina användare skapa en helt ny tv-upplevelse”. Greppet är inte helt nytt utan har använts tidigare (bland annat CNN och the Guardian har använt sig av användargenererat material) och om vi tittar utanför medievärlden finns det ännu fler exempel. Att kunder kan vara med och designa sina egna Nike skor är att av de mest välkända.

Utöver att vara ett marknadsföringstrick är den här trenden är intressant eftersom den väcker frågor om var gränsen går mellan olika ytor och enheter som berörs av produktionen och konsumtionen av antingen en produkt eller tjänst. Vad är egentligen företagets roll vs. konsumentens? Vad förväntar vi oss av ett företag eller varumärke och vad förväntas av oss som kunder? Vill vi vara medskapare av varumärken?

I anslutning till denna trend finns ett annat fenomen som har ökat i betydelse de senaste 10-20 åren: förflyttningen av allt fler arbetsmoment från företaget till konsumenten. Och nu menar jag sådana arbetsmoment som av de allra flesta inte upplevs som särskilt skojiga eller kreativa. Går det ens att göra något ärende på ett fysiskt bankkontor numera? På IKEA och Coop (och i många andra butiker) får kunderna själva agera kassör. Må så vara, men det som är smart uttänkt från företagens sida är hur dessa förändringar genomförs utan att konsumenterna ersätts för sin insats i  värdekedjan. När jag själv står och scannar mina varor i matbutiken känner jag ofta hur det pyr lite av missnöje inombords, ja jag känner mig nästan lite lurad, – jag gör en del av jobbet själv men inte får jag något tillbaka för det.

I spåren på allt detta – både prosumerism (som så klart ofta upplevs som något positivt av människor) och på att kunderna gör allt mer av tråkuppgifterna som brukade vara företagens jobb – tror jag på ett uppsving för den traditionella företag/kund relationen. De företag som låter kunder vara kunder, och omhuldade sådana, går en ljus framtid till mötes just för att denna typ av relation börjar bli en slags bristvara i dagens samhälle.

”Välkommen! Sitt ner och koppla av, så ska vi ta hand om dig”. Istället för: ”Välkommen! Sitt ner och skapa en produkt själv. Så sätter vi vårt varumärke på den sen”.

Av: Elin Åström Rudberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera