Företag som tar ställning

8 februari 2013

Av: Elin Åström Rudberg

Min kollega, Julia Holmberg, sa när hon var med i TV 4:s nyhetsmorgon på Nyårsdagen att hon trodde att fler företag kommer att ta ställning i politiska frågor framöver. Med detta i bakhuvudet har jag den senaste tiden sett två intressanta exempel.

För någon vecka hittade jag följande annons från Norwegian Air i DN: ”The Business Hen’s Airline” stod det med stora bokstäver. Här har vi alltså ett företag som aktivt går ut med det könsneutrala pronomet hen i reklamsammanhang. Kanske inte världens mest kontroversiella ställningstagande men det säger ändå ändå en del om hur flygbolaget vill uppfattas. Modernt. För jämställdhet. I tiden. Ett flygbolag för unga, urbana och toleranta flygresenärer.

Norwegain Air2 620x790 Företag som tar ställning

Ett annat exempel som den senaste tiden omskrivits i media är ICA handlaren i Kaxås som gick ut på sin Facebook sida med ett välkomstmeddelande till nyanlända flyktingar från Syrien. Efteråt fick handlaren ta emot rasistiska påhopp men även en uppsjö med positiva och uppmuntrande kommentarer. Vad säger detta ställningstagande om ICA i Kaxås? Vi är en modern butik. I tiden. Vi stödjer ett mångkulturellt och öppet samhälle.

Visst riskerar både Norwegian Air och ICA att stöta bort allehanda människor som inte sympatiserar med budskapet, men man vinner troligtvis desto fler konsumenters stöd. Och desto viktigare visar ställningstagandena att man står upp för sin åsikt, att man inte är ängslig även om vissa personer alltid kommer att avfärda dylika initiativ som pr-trick. Men i det stora hela upplevs detta troligtvis som uppfriskande när många storföretag annars verkar göra sitt bästa för att aldrig stöta sig med någon men som en följd bli ointressanta och passiva.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera