Fem trender att hålla ögonen på 2013

24 januari 2013

Av: Elin Åström Rudberg och Julia Holmberg

Så här i början av året funderar vi på vilka trender som kommer att prägla 2013. Nedan har vi samlat fem stycken som vi särskilt håller ögonen på:

ÖKAT FOKUS PÅ MEDVETEN KONSUMTION

Den ekonomiska krisen och miljö- och klimatkrisen sätter sina spår och fortsätter under 2013. Vi fokuserar ännu mer på prisvärdhet eftersom vi är försiktigare med våra pengar, samtidigt blir vi mer och mer mottagliga för att även konsumera smartare ur ett miljöperspektiv. Fler företag med ett samhällsnyttigt perspektiv som en integrerad del av sin affärsidé kommer att skapas och bli populära.

FORTSATT AVSAKNAD AV GEMENSAMMA FRAMTIDSVISIONER

Den postmoderna vilsenheten fortsätter. Få människor har i dag en tydlig tanke om vart världen är på väg eller att utvecklingen rör sig i en viss riktning. Det mesta verkar oförutsägbart och nyckfullt. Sökandet efter det trygga, autentiska och själfulla fortsätter och tar sig uttryck i allt från ett ökat intresse för syrade grönsaker till vedhuggning (t. ex. boken Ved som har blivit en smått osannolik försäljningssuccé). När det är för svårt att blicka framåt blickar vi bakåt och romantiserar det förflutna.

MER SELEKTIV OCH POLARISERAD MEDIEKONSUMTION

2012 testade vi gränserna för hur mycket vi orkade Twittra, Facebooka och Instagramma. Har vi kanske nåt peaken snart? Hur mycket information orkar vi ta till oss och framförallt hur mycket orkar vi fortsätta dela med oss? Vi börjar tröttna på 140-teckeninformationen – snuttifieringen. 2013 kan bli året för de introverta och tänkande (se t ex Fredrik Strages underfundiga krönika i DN från slutet av 2012).

Vi är trötta på att folk slänger ur sig åsikter till höger och vänster utan någon djupare analys. Vi är skeptiska till likes, som man numera kan köpa, för att inte tala om alla annonser som dyker upp i våra nyhetsflöden. Vi ser ett ökat intresset för seriös journalistik och intresset för samhällsmagasin som Filter och Fokus ökar, papperstidningens stundande död till trots. Mediekonsumtionen kommer i ännu högre grad att polariseras mellan dem som orkar och kan koncentrera sig tillräckligt länge för att läsa en hel bok och de fortsätter att konsumera det snuttifierade innehållet.

DET ÄR KVARTERET SOM RÄKNAS

Vi intresserar oss allt mer för det närmaste kvarteret och allt som finns i det. T ex rapporterade lokaltidningen Vi i Vasastan om att det har satts rekord i antalet medborgarförslag under 2012. Allt talar för att den trenden kommer att fortsätta under 2013. Vi stödjer lokala näringsidkare med hjälp av crowd sourcing. Vi tycker om att ha ett rikt utbud nära.

I kölvattnet på det lokala kvarterets renässans har gräsrotsengagemangen, särskilt bland unga, ökat. Som ett exempel har delar av Stockholms nattliv flyttat ut till förorten, där de flesta unga de facto bor idag. Man är helt enkelt trött på innerstans segregerade och monotona nattliv. Stockholms motsvarighet till New Yorks ”Meatpackning District” huserar i söderort i industrilokaler och på gamla teatrar (t ex Mamarazzi). Nattklubbarna drivs ideellt och intäkterna går till att rusta upp kulturlivet i förorterna.

HÖGTEKNOLOGISK MAT PÅ FRAMMARSCH

Den autentiska maten har länge setts som motsatsen till högteknologisk mat men vi kommer i större utsträckning att se en omvärdering av detta upplevda motsatsförhållande. Högteknologisk mat kan vara lokalproducerad, miljövänlig och högkvalitativ. Exempelvis fanns det i senaste numret av tidskriften Forskning och Framsteg en krönika med rubriken ”Genmodiferade grönsaker är eko” och det talas fortfarande om den monumentala kokboken Modernist Cuisine: The art and science of cooking från 2011.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentera