Efter sociala medier kommer det personliga mötet

22 maj 2014

När Barack Obama vann presidentvalet första gången 2008, gjorde han det efter en valkampanj som efteråt blev uppmärksammad, särskilt på grund av hur han hade använt sig av sociala medier. Han sades vara den första presidentkandidaten som förstod hur sociala medier kunde användas som ett effektivt marknadsföringsverktyg. Inte bara för att övertyga väljare om att han var rätt person för jobbet, utan även för att få människor att känna sig delaktiga och engagerade genom att släppa en del av kontrollen och låta väljarna själva organisera sig på gräsrotsnivå. Metoden var särskilt framgångsrik hos yngre amerikanare som redan hade vant sig vid att kommunicera, dela information och samlas kring olika frågor på sociala medier

I dag är det inte längre någon som höjer på ögonbrynen när en partiledare eller presidentkandidat annonserar en social mediestrategi, twittrar eller låter människor vara med och skapa nya hashtags. Gäsp. Till och med den 77-åriga påven twittrar idag. Informationsflödet är mer omfattade och människors mejlboxar är mer överfyllda än någonsin tidigare. Vem orkar bry sig?

Därför kan jag inte annat än imponeras av Gudrun Schymans och Feministiskt Initiativs valstrategi, ”Homeparty”som de har ägnat sig åt sedan förra hösten. Vem som helst som samlar ihop minst 15 kompisar får besök av Gudrun Schyman eller en någon annan av partiets företrädare. Initiativet har hittills varit lyckosamt, på kort tid har man ökat från cirka 3000 till över 10 000 medlemmar och har blivit en politisk kraft att räkna med. Mycket på grund av den ”word of mouth” process som sätts igång – ”alla” som har varit på en sammankomst har garanterat pratat om det med någon annan och på så sätt ökar kännedomen.

 Efter sociala medier kommer det personliga mötet

Gudrun Schyman på ett homeparty på ABF huset i Stockholm våren 2014.

Det är på samma gång enkelt och genialt. Att mötas ansikte mot ansikte under en tidsperiod som är dedikerad åt det mötet – det är sådant som betyder något idag. Som marknadsföringsstrategi känns FI:s Homepartys oslagbar. I dagens digitaliserade värld när allt flyttar ut på nätet blir det personliga mötet bara mer och mer värdefullt. Något som inte bara andra politiska partier, men även näringslivet kunde låta sig inspireras av.

Av: Elin Åström Rudberg

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentera